Het Klei Impuls Project is op zoek naar getalenteerde en gemotiveerde Hogelandsters die willen groeien, maar hierin wel ondersteuning kunnen gebruiken. Ondernemers, scholieren, werknemers, thuiszitters en werkzoekenden; iedereen vanaf 16 jaar kan zich aanmelden. Een kleine groep geselecteerden volgt vervolgens een jaar lang een coachtraject op maat. Zeg maar; een impuls voor mensen van de klei.

“Het is echt een uniek project, bedoeld voor iedereen in Het Hogeland die iets heel graag wil en daarbij wel wat ondersteuning kan gebruiken. We kijken wat die ondersteuning specifiek moet zijn en gaan dan volledig op maat die ondersteuning regelen”, vertelt Jorik Greiner, uitvoerend coördinator van het Klei Impuls Project. “Het kan gaan om het ontplooien van specifieke talenten, het uitwerken van een bedrijfsplan, groeien in een baan, een kunstproject of bedenk het maar.”

Na een wervingsperiode worden 10 deelnemers geselecteerd die vervolgens een jaar lang ondersteuning krijgen van een coach die past bij het ontwikkelingstraject. De bedoeling is dat in maart 2022 de eerste selectie is afgerond en gestart wordt met het project. In de zomer is een nieuwe wervingsperiode en na de zomervakantie gaat deze groep van start.

KIP opereert onder de vlag van Vakland Het Hogeland, een organisatie die er op is gericht om Hogelandsters te helpen met ontwikkeling op verschillende vakgebieden. Vakland Het Hogeland werkt breed in vele sectoren zoals bouw en techniek, ICT, innovatie, zorg, welzijn, cultuur, energietransitie, groen, horeca en toerisme. Daarnaast heeft Vakland Het Hogeland enorm veel connecties met een verscheidenheid aan organisaties die kunnen helpen bij de ondersteuning op maat. Ook de kennis en relaties van de initiatiefnemers, Jongerenwerk Barkema en De Haan en Stichting KomOp!, zullen worden gebruikt.

Het idee voor het project is ontstaan toen Ronald de Haan van Jongerenwerk Barkema en De Haan en George Bosch van Stichting KomOp! van gedachten wisselden over de negatieve geluiden in de regio. “Zaken als krimp, aardbevingen en vergrijzing lijken de boventoon te voeren. Wij willen juist een tegengeluid laten horen”, vertelt De Haan. “We leven in een fantastisch gebied met veel mogelijkheden. Wij willen helpen de regio kansrijk en leefbaar te houden.”

De eerste gesprekken tussen hem en George Bosch groeiden uit tot serieuze plannen. Toch was het nog niet eenvoudig om de plannen om te buigen naar een concrete uitvoering. Simpel gezegd; dergelijke plannen kosten geld en ook al werd het concept door veel instanties toegejuicht, financiële ondersteuning bleek voor de meesten een stap te ver. Tot ze in contact kwamen met Vakland Het Hogeland. De Haan: “Hun ideeën hebben raakvlakken met de onze en tijdens gesprekken kwam we tot de conclusie dat het Klei Impuls Project heel goed past onder de vlag van Vakland Het Hogeland.”

“Vanuit Het Klei Impuls Project zijn wij dus nog op zoek naar ambitieuze kandidaten die dromen van een nieuwe stap en die laatste impuls kunnen gebruiken. Droom jij van een nieuwe stap in welke sector dan ook? Heb jij moeite met netwerken, plannen, positioneren of mis je nog bepaalde kennis? Eén van onze coaches, die speciaal voor jou geselecteerd wordt op basis van jouw vraagstuk, kan je hierbij gaan helpen. Onderneem het Hogeland!”, vat Greiner tot slot samen.

Ben je op zoek naar meer informatie? Of wil je je inschrijven voor het coachtraject?

Meer informatie over Klei Impuls